Hmmm, myslím, že výroba puerhu je poměrně dost rentabilní v tom, že
a) S bohatstvím se zvyšuje počet investorů
b) S bohatstvím se zvyšuje počet milovníků dobrého čaje, případně snobů.
První má vliv na to, že puerh je bezvadný z obchodního hlediska - neprodám ho do roka? Nevadí, akorát se mi zúročí. U zeleného čaje je neprodání do roka problém (teda když nejsi Oxalis, žejo
. Druhé má pak vliv na to, že roste počet lidí, kteří nemají problém dát skoro libovolné peníze za čaj - což taky peníze do puerhového průmyslu přináší.
Zdražování puerhu vidím, upřímně řečeno, dvojí.
Jedno je, že se prostě zdražuje. To je fakt. Na druhou stranu pořád je normální, dobrý puerh levnější, než mnohé jiné typy čajů, o víně třeba ani nemluvě. Další věc je, že člověka nikdo nenutí kupovat nově produkované čaje. V průměru jsou sice stále levnější než čaje třeba z let 2006, ale ten rozdíl není tak velký. Navíc koupit si mladý čaj je docela odvaha - člověk musí tipnout, kam se posune, navíc si musí věřit, že ho dobře uskladní. Neříkám, že to nejde, jen že to je odvaha
A dovednost (kterou třeba u čajů třeba měsíc starých postrádám - tam prostě nevím, kam se vyvine).
Druhé zdražování je, že se teď (aspoň v euroamerice) prodávají poměrně luxusní puerhy - když se podíváš na to, co nabízí jako vlastní produkce Yunnan Sourcing, Essence of tea, příp. co prodává Hou De jako mladé - docela často to jsou dost luxusní věci. Takže kus "zdražení" vidím prostě v tom, že se prodávají koláče z dražšího materiálu.
Osobně mi přijde mnohem jistější si koupit slušnější puerh z +- 2002-2007 (za 15-40 dolarů) než mladý luxus puerh za obdobnou sumu, jenže z let 2010-11. Proč? Protože ty z 2002-7 budou už usazenější, člověk snáz pozná, kam se vyvíjejí, typicky budou mnohem příjemnější a pitelnější.